Frågor och svar om fjärrvärme
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren kring fjärrvärme. Har du någon annan fråga är du varmt välkommen att kontakta oss!
Intresserad av fjärrvärme
Hur fungerar fjärrvärme?
Fjärrvärmen i Hammarö kommun kommer via vatten som värms upp i ett värmeverk. Värmen från pannans system förs över till vattnet i fjärrvärmenätet via en värmeväxlare. Vattnet som färdas i de välisolerade rören i marken är mellan 75 och 110 grader beroende på årstid och väder. Rörledningen leder fram varmvattnet till de anslutna husen där fjärrvärmecentralen fördelar ut värmen i husets radiatorer och tappvarmvatten. När fjärrvärmevattnet är avkylt efter att ha värmt upp husets vatten så leds det tillbaka i returledningen till värmeverket. Där värms det upp igen och leds åter ut i fjärrvärmenätet.
Vad är priset för fjärrvärme?
Prisutvecklingen har varit stabil jämfört med övriga uppvärmningsalternativ. Se aktuella priser för fjärrvärme.
Du kan självklart sänka din värmekostnad genom många små enkla knep. Här finns våra tips om hur du kan spara energi och pengar (länk)
Hur tecknar jag avtal om fjärrvärme?
Du kan göra en intresseanmälan direkt här på webben. Sedan kontaktar vi dig.
Hur går det till att ansluta till fjärrvärme?
Om du är intresserad av att ansluta dig till fjärrvärmenätet hör du av dig till oss genom en intresseanmälan. Sedan kontaktar vi dig för att bestämma tid för ett besök. Det är starten på själva processen.
Kan min fastighet anslutas till fjärrvärme?
Det beror på i vilket område fastigheten ligger. Kontakta oss så hjälper vi dig direkt!
Vår utbyggnad av fjärrvärmenätet styrs till stor del av hur många det är som efterfrågar fjärrvärme i ditt område. Oavsett så kan du alltid anmäla ditt intresse så kontaktar vi dig snarast för mer information.
Hur fungerar fjärrvärmecentralen?
Fjärrvärmecentralen kan ses som hjärtat i systemet då den gör det möjligt att värma upp fastigheten. Detta genom att knyta samman fjärrvärmenätet med fastighetens värmesystem. I fjärrvärmecentralen finns två inbyggda värmeväxlare. Den ena växlaren värmer upp det vatten som cirkulerar i fastighetens värmeelement medan den andra värmer upp tappvarmvatten till bland annat kök och badrum.
Värmeväxlingen fungerar genom att kanalsystemet med den varma cirkulerande fjärrvärmen består av väggar med mycket god värmeledningsförmåga. På andra sidan väggarna finns fastighetens värme- eller tappvarmvattensystem där det vatten som ska värmas upp cirkulerar. När fastighetens värme- och tappvarmvattensystem är uppvärmt pumpas det sedan runt i fastighetens slutna rörsystem och ger dig värme.
Förutom värmeväxlarna innehåller fjärrvärmecentralen en fjärravläst mätare, en cirkulationspump, ett expansionskärl och styrutrustning. Fjärrvärmevattnets genomströmning i värmeväxlarna regleras med hjälp av styrutrustningen vilken gör att den värme som fastigheten kräver för uppvärmning kan överföras.
Betalningar
Kan jag betala med e-faktura?
Att betala sina räkningar med e-faktura är både smidigt och bekvämt. Använder du bank på internet och har avtal med oss kan du välja att betala med e-faktura. Du slipper att skriva in de långa OCR-numren, alla uppgifter är redan ifyllda och du riskerar inte att skriva fel. E-faktura går dessutom utmärkt att kombinera med autogiro. Och inte minst, du bidrar med något positivt för miljön i form av minskade utskrifter!
Så fungerar e-fakturan
E-faktura innebär att vi elektroniskt skickar fakturan till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter och kommer med samma tidsintervall som dina tidigare fakturor. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala och kan välja på att godkänna betalning direkt eller att titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.
- Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om det har kommit någon e-faktura för betalning. Vissa banker kan skicka sms eller e-post när du har en ny faktura. Kolla gärna med din bank om möjligheten finns hos dem.
- När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
- E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått din pappersfaktura.
- Om du byter bank måste du själv avanmälan dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank för tjänsten.
- Du kan avanmäla dig från e-faktura via din internetbank.
Har du frågor om betalningen kontaktar du din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundservice på 054-540 71 02, måndag till torsdag kl 10–15, fredagar kl. 10–12.
Säkerhet
Det är bara du som kan se e-fakturan via din internetbank.
Anmäl att du vill ha e-faktura
Observera att det endast är du som är avtalspart, det vill säga den person i hushållet som har tecknat avtalet med oss, som kan få e-faktura.
Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. För att vi ska kunna identifiera dig som kund behövs en del uppgifter, ha därför en faktura till hands när du gör din anmälan. Du behöver även lämna en e-postadress som vi kan använda för att kontakta dig. Du får en bekräftelse på anmälan via e-post och därefter kommer du att kunna betala via e-faktura hos din internetbank.
Kan jag betala med autogiro?
Ja, fyll i denna autogiroblankett Pdf, 512.9 kB. och skicka den till oss så ordnar vi det! Med autogiro så dras pengarna automatiskt från ditt konto vid faktureringen. Då behöver du inte använda det förtryckta inbetalningskortet som följer med fakturan.
Vad händer om jag inte kan betala fakturan?
Vi är Hammaröbornas eget fjärrvärmebolag och vi vill givetvis hjälpa dig på alla sätt vi kan. Har du betalningsproblem eller behöver veta mer om din faktura så är du välkommen att kontakta Urban Larsson på tfnr. 054-51 52 73 eller skicka ett meddelande till urban.larsson@hammaro.se.
Om fjärrvärme
Hur säker är leveransen av fjärrvärme?
Anläggningarna har reservpannor som säkrar produktionen och driftsäkerheten är hög.
Vilka lagar och regler gäller för fjärrvärme?
Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) trädde i kraft 1 juli 2008. Lagen ska hjälpa dig som kund att få information och ha en dialog med oss som leverantör.
Lagen ger möjlighet till insyn i fjärrvärmeverksamheten genom att ställa redovisningskrav på fjärrvärmebolagen. Vid förändring av avtalsvillkor som är till ensidig nackdel för kunden, har denne rätt till förhandling kring villkoren.
Vi följer givetvis fjärrvärmelagen som trädde i kraft 1 juli 2008. Lagen ska hjälpa dig som kund att få information och dialog med oss som leverantör. Lagen (SFS 2008:263) kan du läsa på Energimarknadsinspektionens webbplats Länk till annan webbplats..
Vad är Energiföretagen Sverige?
Energiföretagen Sverige – elbranschens gemensamma röst
Energiföretagen Sverige är en branschförening med cirka 380 företag. Tillsammans arbetar vi för att skapa goda förutsättningar för våra medlemmar. Men också för att öka förståelsen för elens viktiga roll för samhällets utveckling och förmåga att möta utmaningar – som klimatfrågan. För oss är det viktigt att regelverken gör det enkelt och bra för dagens och morgondagens elkunder. Det förutsätter även en politisk helhetssyn på energimarknaden.
Vid förändringar
Vad ska jag göra vid flytt från fastigheten?
Då är det viktigt att du meddelar oss detta minst 30 dagar innan du flyttar. Glöm inte att informera den nya ägaren om vilket fjärrvärmeavtal som finns tecknat för fastigheten.
Fyll i webbformuläret, så skickar vi hem en blankett som du ska skriva under och returnera till oss för att avsluta avtalet. Att skicka in formuläret är inte bindande för att avsluta avtalet.
Du kan också använda vår pappersblankett. Ladda ner flyttanmälan Pdf, 15.9 kB., skriv ut, fyll i och skicka till Hammarö Energi AB, Box 26, 663 21 Skoghall.
Dataskydd och personuppgifter
Dataskydd och personuppgifter
När du skickar en intresseanmälan,fråga eller en felanmälan via det här formuläret registreras den som en inkommen handling.
De personuppgifter som du lämnar i formuläret behandlas enligt gällande dataskyddslagstiftning. Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att kunna administrera din fråga, synpunkt eller felanmälan.
Uppgifterna kommer att sparas och gallras enligt gällande dokumenthanteringsplan. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse.
Beroende på vad frågan gäller kan vi komma att dela lämnade personuppgifter med något av våra personuppgiftsbiträden eller med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag.
Utgångspunkten är att vi inte överför dina personuppgifter till ett land utanför EU, om det ändå skulle behövas så informerar vi dig.
Vem som är personuppgiftsansvarig för behandlingen beror på vilket område din fråga, synpunkt eller felanmälan berör.
Hör av dig till kontakcenter på 054-29 22 00 om du vill veta vem som är personuppgiftsansvarig för just ditt ärende och om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring, för att begära att vi begränsar
behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Du når vårt dataskyddsombud på e-post dataskyddsombud@hammaro.se.
Vad gör jag om jag inte är nöjd?
Vårt mål är givetvis att alla Hammaröbor ska vara nöjda med sitt fjärrvärmebolag. Om du har synpunkter, klagomål eller beröm så meddela gärna dem här Hjälp oss bli bättre.
Hur kan jag avsluta mitt fjärrvärmeavtal?
Observera att detta formulär inte är bindande. Vi kommer att skicka hem en blankett som du ska skriva under och returnera till oss för att avsluta avtalet.
Du kan också använda vår pappersblankett. Ladda ner blankett Pdf, 15.9 kB., skriv ut, fyll i och skicka till Hammarö Energi AB, Box 26, 663 21 Skoghall.
Dataskydd och personuppgifter
Dataskydd och personuppgifter
När du skickar en intresseanmälan,fråga eller en felanmälan via det här formuläret registreras den som en inkommen handling.
De personuppgifter som du lämnar i formuläret behandlas enligt gällande dataskyddslagstiftning. Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att kunna administrera din fråga, synpunkt eller felanmälan.
Uppgifterna kommer att sparas och gallras enligt gällande dokumenthanteringsplan. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse.
Beroende på vad frågan gäller kan vi komma att dela lämnade personuppgifter med något av våra personuppgiftsbiträden eller med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag.
Utgångspunkten är att vi inte överför dina personuppgifter till ett land utanför EU, om det ändå skulle behövas så informerar vi dig.
Vem som är personuppgiftsansvarig för behandlingen beror på vilket område din fråga, synpunkt eller felanmälan berör.
Hör av dig till kontakcenter på 054-29 22 00 om du vill veta vem som är personuppgiftsansvarig för just ditt ärende och om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring, för att begära att vi begränsar
behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Du når vårt dataskyddsombud på e-post dataskyddsombud@hammaro.se.
Vid driftstopp och fel
Checklista vid problem med värmeväxlare
Inget varmvatten eller ingen värme?
- Kontrollera att du har ström till anläggningen.
- Kontrollera temperaturen på inkommande fjärrvärme.
Varmvatten finns men det är dåligt med värme
- Kontrollera att det är tryck på systemet (titta på manometern).
- Kontrollera att cirkulationspumpen går (lägg handen på och känn att den vibrerar).
Det blir endast värme i delar av huset
- Kontrollera att radiatorerna är varma, öppna termostater.
- Se till att det är tryck på värmesystemet (titta på manometern).
- Lufta radiatorer med luftningsnyckel såhär:
- Stäng av cirkulationspumpen.
- Fyll upp trycket.
- Vänta cirka tio minuter.
- Lufta radiatorerna, börja högst upp i fastigheten.
- Fyll upp trycket (påfyllning av rad i centralen).
- Sätt på cirkulationspumpen igen.
Värme finns men inget varmvatten
- Kontrollera temperaturinställningen på varmvattnet.
- Kolla om regleringen på varmvattnet fungerar.
Felanmälan fjärrvärme
Här anmäler du när något är fel på fjärrvärmen. Till felanmälan för fjärrvärme
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 november 2024